Teade merelt, 21.10.16 04:33

Täna 00.17 eesti aja järgi ületasime me 28 00′ lõunalaiusel kuupäevaraja ning oleme tagasi kodusel idapoolkeral. Tuul on nõrk ja edenemine aeglane.

Tonga Kuningriik – Tongatapu

Siin asub kuningriigi pealinn Nuku’alofa ja sinna meil parasjagu vaja saada oligi, sest lähenes Kadri ja Thori äralennupäev. Kuna olime oma liikumisega kenasti graafikus, siis saime võtta rahulikult ja peatuda enne pealinna purjetamist veel Malinoa ja Fafa saarte juures. Kelefesialt Malinoale purjetades saime kätte taas ühe kena Mahi-Mahi.

rimg2880 rimg2882

Fileetükid praadimist ootamas.

rimg2888

Kalasalat šampaga – mmm!

rimg2892

See on Fafa saar.

rimg2895

Saarel asuvasse hotelli ja sealt suurele maale tagasi toimetati turiste sellise laevaga.

rimg2901_1

Siin veel pilt vaalavaatluslaevast. See paat tegi iga päev turistidega pika tiiru saarestikku.

rimg2905

Sellest pilust pääseb Nuku’alofa sadamasse. Mõned purjekad seal ka olid, vahemere moodi kinni: ankur vöörist väljas ja ahter pikkade otstega muuli küljes. Kuna maaleminekuks tuli neil ikkagi jullat kasutada, siis eelistasime meie umbsele sadamaõhule ja sogasele veele hoopis sadamasuu lähedale ankrusse jäämist. Siin on vähem sääski ja vesi ujumiseks piisavalt puhas.

rimg2909

Veidi segas sadamalaiendust ehitava tehnika müra.

rimg2911

Vaade ankrust kesklinna suunas.

imgp3746

Vaba kaid on kõvasti, samas ei ole eriti kohti kuhu jullat kinnitada saaks, lukustusvõimalusest rääkimata.

rimg2913_1

Kuigi kohalikud kalamehed tundusid tähelepanelikud olevat, jääb siiski oht kalapaatide vahele vendriks saada.

rimg2917

Kohe sadamas on rikkalik kalaturg.

rimg2928

Need kenad pakid on elusad krabid.

rimg2930 rimg2953

Juurikaid sai osta lisaks mitmele suurele turule ka otse teeäärest.

imgp3785

Turismiinfo asub kenas väikses majas, mille ümber on hoolitsetud aed.

imgp3748

Aeda oli valitud kasvama tähtsamaid kohalikke taimi. Ei puudunud kookospalm, papaia ega leivapuu.

imgp3747

Need on kollase hibiskuse pungad enne puhkemist.

imgp3754

Kuningale pugemine paistab siin tähtis asi olevat, sest kõikjal linnas olid suured erinevate organisatsioonide ja firmade pühendustega kuningat ja ta peret õnnitlevad plakatid.

rimg2961

See naine tuli lihtsalt uudishimust valgete inimestega rääkima.

rimg2977

Järgmisel päeval proovisime linnasüdamele lähemal olevat Yellow Pier-i ehk American Pier-i. Ka see ei olnud eriti hea variant, sest kaiots oli hirmsasti ära laguneda lastud. Suure hädaga sain julla ikka kinni.

rimg2986

Seekord jalutasime läbi linna saare sisemuses asuva madala laguuni randa.

rimg2995rimg3000

Lastele on valged inimesed suhteliselt arusaamatud asjad.

rimg3011

Vastavalt sildile on tegu autopesulaga.

rimg3028imgp3763

Selline puu kataks Laulasmaal vähemalt neli krunti.

imgp3764

Kuningate matmispaigale igaühel asja ei ole – aed oli ümber ja väravad lukus.

imgp3765

Linna külje alused madalikud olid risti-rästi võrke täis ja nende vahel sumpasid molluskikorjajad.

imgp3770

Kunigapalee on mererannas. Lähedale ei pääse, sest ümberringi on kõrge aed ja väravates valvurid. Kuningapere siin ei ela.

rimg3050

Meid käis tervitamas Uus-Meremaalt pärit Graham.

rimg3060

Thor kasutab ära oma viimaseid tunde Tongal ja teeb jullaga mõned tiirud ümber Trolli.

rimg3064

Ongi lahkumishetk, sest kohe viib takso Kadri ja Thori lennuväljale.

rimg3065

Meie liigume tagasi laeva.

rimg3068rimg3151

Sadam õhtutuledes.

rimg3080

Laevad ja kraanad.

rimg3159

Tongatapu-l on kaks olulisemat vaatamisväärtust: Ha’amonga ‘A Maui ehk umbes viie meetri kõrgune ja kuue meetri laiune kivist värav ja niinimetatud Blow-Holes ehk augud kaldakaljus millede kaudu ookeaniummikas pritsmete ja veejugadena kõrgele õhku purskab. Kumbki neist atraktsioonidest ei asu jalutuskaugusel linnast. Kasutasime ühistransporti ja sõitsime esimesena seda väravat vaatama.

imgp3790

Samas lähedal on veel Maka Fa’ahinanga ehk kivi mille vastu kuningas Tu’i Tatonga suvatses nõjatuda.

imgp3793

Võtsime kivi juures suure puu alla istet ja puhkasime veidi enne pikka tagasisõitu.

imgp3796 imgp3797

Bussi oodates tegi Ruu pilti koolitunnis olevatest lastest.

imgp3799rimg3097

Peagi läks kirju seltskond koju lõunale.

rimg3102 rimg3103

Bussis oli tädi põrsaga.

rimg3107

Üks Nuku’alofa mõnusamaid iseärasusi on siinne üle viie kilomeetri pikkune betoonplaatidest rannapromenaad. See annab võimaluse pärast pikemat bussis või laevas istumist korralikult jalgu sirutada.

imgp3806

Taolisi slippe on mitmel pool ja keegi nende ette lukustatud kette ei tõmba.

imgp3804

Mõni siinne rannaäärne maja võiks võik olla vabalt ka mõnes Eesti eeslinnas.

imgp3805

Mõõnaga oli vesi kaldalt kaugele kadunud.

imgp3807

Tagasi jõudes käis meie kainurgas tihe elu. Õnneks olime julla hommikul kaile tõstnud.

rimg3134

Kuna olime juba mõnda aega ainult turismiga tegelenud, siis oli laevatööde nimekiri üsna pikaks kasvanud. Näiteks nõudis üle õmblemist genu tagaliik.

imgp3815 rimg3137

Seoses genu alla võtmisega sai ära lõigatud ka genuvalli mastitopis räsida saanud osa.

imgp3814

Ruu võttis ette suurema pesupäeva.

rimg3142 rimg3149

Seoses laeva tuulutamise ja kappide kontrolliga avastas Ruu, et meie tormikad on osanud troopikas hallitama minna. Ka need said seenevastase vahendiga üle käidud ja tuulduma pandud.

rimg3152

Mina vahetasin lisaks genu parandamisele ära ka DuoGen-i suureks kulunud aukudega kinnitusklambri. Ehk siis päris väsinud osa läks vahetusse kasutatud, aga paremas korras olevaga. DuoGen töötab meil praktiliselt kogu aeg, purjetades veerežiimis ja ankrus olles tuulegenekana. Oleme tast üsna sõltuvad, eriti pikematel ookeaniotsadel, sest ta saab veerežiimis kenasti nii autopiloodi kui meie muu elektroonika toitmisega hakkama. Päiksepaneelid on ju head küll, aga navielektroonika, autopiloot ja külmkapp tahavad ka öösel ja pilves ilmaga voolu saada. Tänu DuoGen-ile ei ole me mootorit akude laadimiseks pidanud käima panema. Peaks vist hakkama varuosade tellimise nimekirja koostama?

imgp3818

Eelmisel päeval oli meile ankrunaabriks tulnud suur Janneau “Vela”.

rimg3166

Kaldale minnes tuli selle kapten ja omanik Franz meie juurest läbi. Kuna juttu tundus jätkuvat kauemaks, siis kutsusime ta meile õhtust sööma.

rimg3167

Järgmisel päeval võtsime ette vaatamisväärsuse number kaks: Blow-Holes. Tee bussijaama läheb mööda kaldapromenaadi. Pilku köitsid pikakaelalised ekskavaatorid.

rimg3169_1

Ja muidugi ka teeäärsed lilled.

rimg3170

Bussiga saime vastaskalda lähistel asuvasse Houma külla. Sealt edasi umbes kilomeeter jala. Tee äärde jäid omapärane kirik ja väga kena suure krundiga maja.

rimg3173 rimg3175

imgp3884

Lõpuks jõudsimegi vett purskavate kaldakaljudeni. Kuigi meri oli rahulik, oli vaatepilt siiski muljetavaldav.

imgp3830 imgp3831 imgp3840 imgp3855_1rimg3196rimg3226

Kohe nende vaatamisväärtuste kõrval oli mahajäetud hotell. Ilmselt ei tasunud selle pidamine nii kaugel pealinnast ennast ära.

imgp3846

Saime möödujalt vihje, et lähedal asub pisike kuid kena kaljudevaheline plaaž. Sinna viis pisike kaljudevaheline rada.

imgp3859 imgp3864 imgp3867

Plaaž oli kaljudevahelises lohus hästi peidus.

rimg3271rimg3273

Külla tagasi läksime põldudevahelist teed mööda. Teeäärse tara postid olid kasvama läinud.

imgp3883

See seltskond oli koos meiega Nuku’alofa kõige korralikumas toidupoes.

rimg3289

Õhtul tuli Franz meile ning rääkisime nagu ikka purjetamisest ja elust üldse. Franz on töötanud laevamehaanikuna kaubalaevadel ning hiljem firma esindajana naftapuurtornidel. Kui lapsed suureks kasvasid ja raha teenimisest isu täis sai, ostis ta endale purjeka ning läks merele. Ta on Vaiksel Ookeanil juba kolmandat aastat ning ta tõsine soovitus meile oli mitte siitkandist nii kiiresti lahkuda.

rimg3291

Järgmisel õhtul olime kutsutud Franz-i Jeannaule.

rimg3297

Ta ostis selle kasutatult ja väga hästi varustatult. See ahi on siiski Franzi enda paigaldatud. Väga kaunis!

rimg3298

Franz oli valmis tagasisõiduks Uus-Meremaale ja juba järgmisel hommikul pärast meie külastust ta ankru ka hiivas ning teele asus. Meie siit nii vara veel lahkuda ei taha. Liikusime hoopis umbes kuue miili kaugusele Atata saarele. Sellest pisikesest saarest lõunas on tohutu korallirägastik ning selle keskel just parasjagu nii suur liivase põhjaga korallivaba ala, et üks jaht ennast siia üsna lahedalt ära mahutada suudab. Sissesõit sellesse laguuni on kitsas ja nõuab head valgust, et korallipeadest mööda põigelda. Meil on küll olemas ka selle tee GPS-koordinaadid, aga ainult neile toetuda oleks õnnemäng, mida me vabatahtlikult ette ei võta. Et päike oleks sisse sõites seljataga, asusime teele hommikul. Siin meie uus naaber, tohutu ketch Quintessa Uus-Meremaalt.

rimg3296

Atata saar õhtuvalguses.

rimg3316_1rimg3317_1

Saarerahvas tuleb linnast.

rimg3323

Atata päikseloojang ja õhtused pilved.

imgp3893 imgp3897

Magesti vesi hakkas kergelt soolakaks minema. Seekord läksid vahetusse membraani ja pumbakorpuse vahelised tihendid.

rimg3302

Juba kaua aega seisis parandamata meie pooleks murdunud teleskoop-spinnakerpoom. Kasutasime tavalist spinnakerpoomi ja teise poomi järgi polnud lihtsalt vajadust. Nüüd on aega sellega tegeleda ja miks mitte kui saab samal ajal kauneid vaateid nautida. Lõikasin poomil murdunud osa maha ja neetisin kinnitusotsa tagasi. Õnneks on akusirr ja suured needitangid kaasas nii, et töö läks libedalt.

rimg3309_1

Sama lugu oli besaanmasti saalingutega, mis juba tükk aega kinnitustes logisesid. Puurisin vanad alumiiniumneedid välja ja panin uued Monel-needid asemele. Loodan, et need on vastupidavamad.

rimg3332

Ühte tööd lähed tegema ja teine töö ronib kaasa. Kuna masti ronimiseks tuli besaanilt kate osaliselt maha võtta, siis avastasin, et sel purjel on samuti mõned õmblused läbi hõõrdunud. Tegin besaani kallal mitu tundi näputööd.

rimg3334

OK, see töö ei olnud just hädavajalik. Nimelt vahetasin välja ühe, neli aastat tagasi paigaldatud “ajutistest” mitte-roostevabast metallist, käigutule kinnitustest. See oli tavaline rauapoe nurgik, isoleerpaelaga kinni mähitud, et sool ligi ei pääseks. See oli üllatavalt hästi säilinud ja nii jätsin kaks ülejäänud kinnitust Uus-Meremaa paadi- ning rauapoode ootama, et täpselt sobilikke polte-mutreid hankida.

rimg3340

Siin teeb Ruu meie hallitanud ja porijälgedega jalatseid Uus-Meremaa võimudele vastuvõetavamateks.

pa070099

Muidugi ei tulnud me siia ainult tööd tegema. Snorkeldamine Atata korallide keskel on suurepärane.

pa060038 pa070074 pa070084 pa070088

Jääme ilmselt siiakanti veel mitmeks päevaks. Mõtleme juba Uus-Meremaa suunas liikumisest, aga täpne lahkumisaeg Tongalt sõltub eelkõige sobivate tuulte saabumisest. Hetkel on oodata vaid nõrku ning vahelduvaid tuuli.

Tonga Kuningriik – Ha’apai

Ha’apai saarestik on huvitavaim osa Tongast. Siin on kümneid hajali saari milledest paljud on asustamata, korallriffide ja liivarandadega palmisaared. See piirkond on ideaalne rahulikuks rändamiseks, vaalavaatluseks, snorkeldamiseks ning rannapiknikuteks. Vaalad külastasid meid kohe meie esimeses Ha’apai ankrukohas Ha’ano saare juures.

imgp3283

On täiesti arusaadav miks neid vaalu eesti keeles küürvaaladeks või pikkloib-vaaladeks nimetatakse. Küür on neil suur nagu heinakuhi ning loivad on pikad ja sihvakad nagu moodsa purjeka roolileht.

imgp3284 imgp3293

Need elukad ujusid hommikul meie ankrukohta ja tegid ümber paadi mõne rahuliku tiiru.

imgp3294 imgp3296

Suurpurjel lesides oli neid mõnus vaadelda.

rimg2356

Maandusime jullaga liiva ja korallisegusele plaažile.

rimg2427rimg2436imgp3342

Siin ja seal oli näha huvitavaid koralle ning päris kobedaid karpe.

rimg2437rimg2438

Saarel võtsid meid vastu suured nahkhiired: lendrebased ehk puuvilja-nahkhiired. Nad söövad hea meelega igasugu puuvilju, eriti papaiasid ning nende olemasolu asustamata saarel vihjab viljapuude esinemisele. Siin saarel neil kindlasti söögipuudust ei ole, sest siin on mitu küla koos sinna juurde kuuluvate puuviljaaedadega.

imgp3335rimg2414

Mõned taimed plaažilt.

rimg2441 rimg2442 rimg2444

Kuigi kaldalt vaadates tundub nagu oleksime ankrus avamerel, on Troll tegelikult kolmest küljest ümbritsetud koralliriffidega ja ummika eest hästi kaitstud.

imgp3351

Külavahetee viib läbi kookoseistanduste.

imgp3355

Päikesepaneelidega tänavavalgustus ning hobused.

imgp3357

Külal on tavaliselt oma väike sadam.

imgp3363

Nagu ikka kõndisid kõikjal ringi sead.

imgp3367

Majahoovis kuvas puuniinest punumismaterjal. Sellest tehakse muuhulgas ka rituaalsed, seelikud mis kuuluvad nii meeste kui naiste viisaka riietuse juurde.

rimg2470

Teeäärsed lilled ja muud taimed.

rimg2476 rimg2477 rimg2488 rimg2489 Tegime kõrvalpõike saare tuulepealsele küljele.

rimg2492imgp3376

Kaldakalju on saare idaküljel ookeaniummika poolt merest kaugele uuristatud.

imgp3401

Siin-seal jookseb sügavale kaljusse plaažiribasid.

rimg2499 rimg2501

Õõnestatud kalju annab ihaldatud varju keskpäevase praadiva päikese eest.

rimg2505

Mehed istutasid keset metsa jamsitaimi.

rimg2513imgp3405 imgp3411 imgp3413

Mõned majad on siin päris korralikud.

imgp3415rimg2528

Külapoisid mängisid põllulapil.

rimg2531imgp3414 rimg2547

Sellel pildil on muide lisaks kohalikele paatidele ja superjaht Evviva-le, kes tundub endiselt meiega samal marsruudil ja samas graafikus olevat, ka Troll ankrus.

imgp3420

Tüdrukud tegid kail aega parajaks ja olid rõõmsad, kui neid pildistati.

imgp3426 imgp3427 imgp3430 imgp3433 imgp3440

Naised korjasid mõõnaga merepõhjast karpe. Ikka Tonga tempos.

imgp3455

See “mootorpaat” on ankrus meist ikka palju-palju kaugemal.

imgp3452

Nagu juba öeldud, ümbritsevad Trolli korallriffid millede vahele nii suur elukas ära ei mahu. Meile aga korallid ja neid ümritsev kalaelu meeldib.

Ha’apai-s purjetades tuleb ennast Lifuka saarel asuvas kohalikus keskuses Pangai-s registreerida. Selle, mitte just eriti maalilise küla, me järgmiseks ette võtsimegi.

See on tähtsale keskusele vääriline meremärk.

imgp3458

Eemal paistab sadamat ümbritsev metallkindlustus. Esiplaanil on aga ülitihedalt asetsevad külalispoid millest osa kõrge veega merre kadusid. Meie jäime ankrusse.

imgp3462rimg2574

Kaid olid massiivsed, aga leidsime koha ka oma pisikesele kummikule. Vesi oli nii puhas, et kummika vari on põhjakividel selgelt näha. Thor on “uurivas meeleolus”.

rimg2579 rimg2580

Seinal on viit, et tegemist on justiitsministeeriumi hoonega.

rimg2581

Ees paremal on pood ja vasakpoolse hoone all asub turg.

rimg2586

Hiiri pole ja kass magab.

rimg2587

Kuigi ei olnud pühapäev, tulid viisakas riides naised kirikust.

rimg2589

Pere käis poes.

rimg2592

Sain omale Pangaist uue noa millega kookoseid hakkida.

rimg2599

Muretsesime oma ruuterile siit ka kohaliku mobiilse internetikaardi, aga rohkem millegagi see küla meid ei köitnud. Ankur üles ja teele.

rimg2595

Soovisime taas omaette olla ja võtsime suuna asustamata Luangahu-le. Tee peal näitas üks vaal meile saba.

imgp3533

See ongi Luangahu.

imgp3560

Olime oodatult ainus paat siin ankrus. Kõik oli kaunis, nii mere peal kui all.

p9200062ss p9200058ss

Ees ootas saarega tutvumine ja õhtune grill. Meil oli infot, et siin leidub lisaks kookospalmidele ka papaiapuid. Mis siin ikka, seltskond jullasse ja randa.

rimg2684

Ennast liivale vedanud väänkasvud krabiperspektiivist.

rimg2686

Siit on läinud erakvähk.

Meie eelinfo fruutide osas osutus tõeseks.

rimg2723

Grilli ehitame loomulikult korallist.

rimg2728

Lõke põlema ja poolikud kookosekoored sinna söestuma. Need on parim grillitoide.

rimg2727p9200079s

Appi! Meid ründavad krabid!

p9200080s p9200084s

Laevas vajas magesti taas järgiaitamist. Vea leidmiseks on vaja palju valgust ja häid prille. Seekord läksid vahetusse kõrgsurvepumba kolvitihendid.

rimg2765

Meie teekonnal lõuna suunas jäi teele kaunis kaljumüks Koro (siin pildil keskel). Kohe koro kõrval, koralliväljade vahel, on mõnus madal liivase põhjaga ankrukoht. Eemal paistab 1050 meetri kõrgune Kao vulkaan.

imgp3561

Meile see koht sobis.

imgp3565

Snorkeldamine on siin fantastiline. Esiteks meie ankur (35 kg Mantus), korralikult liivas. Panamas mingi irvhammas kõndis Shelter Bay marinas meie vöörist mööda ja küsis, et kas see ankur on Titanicult pärit, aga ankruga on nii, et mida suurem seda parem. Meile on abiks veel 100 meetrit ketti mis koralli ei karda ja kõva tuule ja suurema lainega põhjast tõustes laeva kiikumist summutab.

Koro selge vesi ja kirgas kalaelu.

p9210092ss p9210100ss p9210104ss p9210117ss p9210119ss p9210120ss

Päike loojus Ha’afeva saare taha.

imgp3572

See siili moodi naabersaar on Ono Iki.

imgp3577

Teel meie järgmisse ankrupaika Ou’a saare laguunis möödus meist mitmeid vaalasid. Kaks seltskonda sukeldusid meil kiilu alt läbi ja üks isegi müksas meid tuntavalt.

imgp3583 imgp3586

Küürvaal on selja pealt praktiliselt must, aga kõhu alt on ta valge.

imgp3588

Küürvaala lõuaalune.

imgp3595

Veest välja ja prantsti selili.

imgp3600

Ja nii kümmekond hüpet järjest.

imgp3603

Siseneme Ou’a laguuni.

imgp3608

Hallina silmapiiril on kaks vulkaanisaart – lame Tofua ja kooniline Kao.

imgp3615

Hommikukohv tüünes laguunis.

imgp3621 imgp3623

Thor läks ujuma laguunis mängivate delfiinide juurde.

imgp3631 imgp3638 imgp3642 imgp3659

Tofua saarel on aktiivne Lofia vulkaan.

imgp3661  imgp3670

Outrigeriga kalamees laguunis.

imgp3667

Teekond Nomuka Iki saarele. Taas nägime vaalu.

imgp3681

Lähenemine Nomuka Iki-le.

imgp3694

Kaldal oli kalapaadi vrakk.

rimg2804 rimg2810p9230130s  rimg2815 rimg2831

Algab kookosejaht.

rimg2828 rimg2837 rimg2842rimg2847

Mingi purjekas oli siia oma masti maha jätnud.

rimg2841

Tagasi paati tulid Ruu ja Thor ujudes.

Pärast läksime kõik kalu vaatama. See kala kaevub ehmudes põhjaliiva nagu välk.

p9230148ss p9230171ss p9230176ss p9230182ss p9230186ss p9230202ss p9240219ss p9240224ss

Blowing Bubbles õhtupäikeses.

imgp3719

Teel Kelefesia-le saime kätte ühe väikse tuuni.

rimg2857

Kaljune Kelefesia, meie viimane peatus Ha’apai-s. Ruu jälgib vööris koralle.

imgp3700

Vana tuttav ketch Blowing Bubbles on juba ankrus.

imgp3701imgp3707 rimg2864

Tuunifilee salatiga – maitseb hea.

rimg2872

Teade merelt, 06.10.16 03:53

Ankrus Atata saare kõrval atollis. 7 m sügavuses liivpõhjas on siin ja seal näha korallilaike. Ilmselt on seal ka kalu. Lähme kohe Ruuga asja uurima.

Tonga Kuningriik – Vava’u

Paari päevaga sai meil Neiafu saginast ja kärast küll ning me alustasime oma retke lõunasse läbi Vava’u saarestiku. Tegelikult asub ka Neiafu Vava’u saarestikus, aga allpool tuleb juttu ja pilte just meie külastatud väiksematest saartest.

Ankrust ära sõites märkasime ühte seni mittekohatud Soome purjekat – Helsingist pärit AnnaSaarat. Kahjuks polnud omanik pardal ja tere jäi hõikamata.

imgp2892 imgp2894

Merelained on siinsed kaldakaljud servast ära uuristanud. Päris igal pool kaldale minna ei saa.

imgp2906

See on kuulus Swallows Cave.

imgp2917rimg1289

Pealelõnal jõudsime Nuku saare juurde.

rimg1293

Meie tänaseks juba üsna roostes (reisi algul Göteborgist ostetud) ankrukett läks sinisesse päikeses sillerdavasse vette. Ankru haakumist saab kontrollida vööris seistes, sukelduda ei ole selleks vaja.

rimg1303

Uurimisretk asustamata saarele.

rimg1310

Paat puu külge ketti, sest mine tea millal tõusulaine sellele järgi võib tulla.

rimg1320

Leidsime saarelt ka ühe tühjana seisva väikese maja.

rimg1339 rimg1355

Kadri päikselises vees. Rätik ei ole ümber mitte jaheduse tõttu vaid kaitseks tulise päikese eest.

rimg1374

Tagasi laeva.

rimg1385

Oma troopiline saar, päike ja mahe tuul. Mida on veel õnneks vaja?

rimg1390

Tõstis tuult ja otsisime varju Vakaeitu saare juures olevast hästi kaitstud lahest. See osutus 10-15 m/s puhuvas kagutuules populaarseks kohaks. Enne meid oli siin juba ankrus 4-5 purjekat ja peatselt saabus veel üks laenukata mis otsustati otse mei ankru kohale parkida.

imgp2921

Vaevalt olime ankru vette saanud kui meid tuldi seltskonnaeluga kurssi viima.

rimg1401

Nimelt oli õhtul plaanis heategevuslik söömaaeg eesmärgiga purjetajatele kohalikke sööke pakkuda ning ühtlasi pereisa Davidit uue paadimootori hankimisel järgi aidata. Nimelt polnud saarel pidevalt elaval perel parasjagu ühtegi töötavat paadimootorit (ja seega puudus menüüst kala). Purjetajad aitavad kohalikke nii nagu askavad ja suudavad. Üks Uus Meremaa päritolu insener tegeles parasjagu kahest mittetöötavast Yamaha Endurost ühe töötava kokkupanekuga. Teised tegid Davidile vajadusel transat naabersaarele poodi.

imgp2924

Majapidamine Vakaeitul.

imgp2927

Pereisa David küpsetab õhtuks purjetajate hangitud põrsast. Lemmikloom, keda hellitavalt tütreks kutsuti, vaatab pealt.

rimg1408

Seltskond koguneb.

rimg1427

Ruu räägib peremehega kaladest.

Sõime pika laua taga.

Pererahvas laulis ja tantsis.

rimg1441

rimg1442

Koju saime alles ööpimeduses. Peo lõppedes pani peremees meile südamele, et järgmisel päeval (mis osutus emadepäevaks) on kõik taas lõunale kutsutud.

rimg1444

Järgmisel päeval, enne pidulikku lõunat, käisime vaatamas saare teise kalda plaaži.

imgp2950 imgp2960

Liiva asemel on lihvitud korallitükid.

imgp2964 imgp2979 imgp2990

Üle kasvanud liaan.

imgp2994

Mõned lilled ja muud taimed ka.

imgp2944rimg1497 rimg1532 rimg1534 rimg1539rimg1565

Majja tagasi jõudes olid ettevalmistused lõunasöögiks lõppemas.

rimg1545

Üksteise järel saabusid ka ülejäänud külalised.

imgp2999

Muhe loom.

imgp2996

Perenaine lõikas põrsa lahti.

imgp3000

Külalised ootasid huviga.

rimg1550

Ühispilt peremehe ja -naisega.

imgp3002

Seleta palju tahad, et sulle meeldib aerutada, ikka võetakse sleppi.

rimg1567

Siin veel mõned pildid retkelt saare põhjatippu.

rimg1574 rimg1588 rimg1616

Kuigi tuul puhus endiselt kõvasti ja ummikas oli üleval sõitsime me siiski oma hästi kaitstud lahest minema, et veidi omaette olla. Ovelau on pisike asustamata palmisaar mis on suurepärane nii snorkeldamiseks kui rannas jalutamiseks.

rimg1637

Tahtsime liha grillida ja läksime selleks Thoriga kohta valima.

rimg1644

Kõik sobis ja peatselt olimegi kogu seltskonnaga kaldal, söögid-joogid kaasas.

rimg1647

Ei muud kui lõke üles ja söed hõõguma.

rimg1651 rimg1659

Meie korallitükkidest ehitatud grill.

rimg1667

Söök maitses hästi.

rimg1670

Oma järgmisele saarele Taunga-le jõudsime järgmisel päeval juba enne lõunat, sest minna oli vaid mõni miil. Kohe jalutada ei olnud viitsimist ja kuna olime ankrus korallide vahel läksime hoopis snorkeldama.

Päike oli ere ja vesi selge. Korallid oleks nagu valgust kiirgavad.

Neoonvärvides kalad.

Jalutama jõudsimegi alles järgmisel päeval. Sildusime jullaga kivikai äärde.

imgp3011

Troll ankrus korallide vahel ja vitstega tähistatud rada kai juurde.

rimg1692

Toanga ei ole asustamata saar.

rimg1701 rimg1702

rimg1782

Merekarbist liblikas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hästi lihvitud jäänus merisiilikust.

Kuna oli mõõnaaeg, siis saime mööda liivariba naabersaar Pau-le jalutada.

imgp3059imgp3069

Kiirustav erakvähk.

imgp3072

Meile oli saabunud helikopteriga naaber.

imgp3080

Pau saarel.

imgp3090 imgp3116

Tagasi koju.

imgp3125

Külaline laevas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Teel Kenutu-le.

Kenutu saarele saabusime õhtuvalguses.

imgp3140rimg1833

Hommikul ilmus meie ja saare vahele väike paat kolme kohalikuga kes hoolsalt ujudes kala ja karpe püüdma asusid.

rimg1839

Tegime ühega neist, kes kaldale puhkama ujus, juttu, et kuidas läheb. Kurtis, et kehvalt, sest pole snorklit. Tõime Thoriga talle laevast ühe oma varusnorklitest.

rimg1860

Keegi oli kaldale puhkenurga meisterdanud.

rimg1864

Seda madu kohtab tavaliselt vees.

rimg1893p9140181

Karpide ja korallitükkide segu plaažil.

Ronisime tervatale korallkaljudele.

rimg1957p9140223

Kõrvalsaar Lolo.

rimg1940

Kenutu kõrge idakallas.

rimg1968 rimg1976rimg1844 rimg1988p9140234p9140226 p9140227 p9140230

Madala veega saab koralli mööda Kenutu-lt Lolo-le kõndida. Päris kuiva jalaga siiski kohale ei pääse, sest saartevahelisest pilust murdub sisse korralik ookeaniummikas.

imgp3152 imgp3168imgp3191

Läbi õhukese veekihi kumab igasugust elu.

imgp3195

Mõõnaga kuivale jäänud korallipead.

imgp3198 imgp3206

Kaldakaljult niriseb soolase vee juga mida toidab üle saare murduv ookeaniummikas.

imgp3211 imgp3222 imgp3241 imgp3245 imgp3256 imgp3259

Läheneb Fonuafo’Ou saar.

imgp3263

Jääme ankrusse koralliribidega kaitstud laguuni.

imgp3269 imgp3275

Läbi klaasja vee kumavad tumedamad laigud on korallipead. Need on nii sügaval, et meie 1,65m süvise juures meile ohtlikud ei ole.

imgp3279

Kõrgveega pääseb osa ummikast laguuni sisse ja murdub alles saare kaldal.

Fonuafo’Ou on asustamata kui mitte arvestada siin pesitsevaid linde.

Snorkeldamine, nagu ikka korallidevahelises laguunis, on siin suurepärane.

Maninita oli meie viimane stopp Vava’u saarestikus. Sarnaselt Fonuafo’Ou-le on see asustamata kuid tulvil linde ja krabisid. Tegime siin lõket ja põletasime ära põleva osa kogunenud prügist.

rimg2201 rimg2221rimg2220

Meie järgmine peatus on juba Ha’apai saarestikus.

Tonga Kuningriik – Neiafu

Teekond Niuelt Tongale möödus reipas tuules ja nagu juba tavaks saanud pidime purjestust vähendama, et mitte öösel kohale jõuda. Teise ülesõidupäeva varahommikul jõudsime järgi sakslaste Dörtitale kes oli meist öösel mööda kimatanud ja kiikus saare varjus valget oodates.

rimg0960

Meie lähenedes said nad aru, et on taas paras aeg liikuma hakata. Saarte varjus oli meri taas rahulik. Maastik on siin kaljune ja kaldad järsud.

rimg0964imgp2737

See kalju meenutab silmini vette pugenud trolli nägu.

imgp2734

Niimoodi vaikselt Neiafu poole tiksudes oli piisavalt aega, et hommikukohvi nautida ja ööuimasus minema peletada.

rimg0970

Sõbralikud sakslased viipasid meid saabumiskai ääres oma paadi pardasse kinnituma. Võtsime kutse rõõmuga vastu ja jäime kõik koos ametnike saabumist ootama.

rimg0974

Mööda ujus sõjalaeva meenutav mootorjaht Iceberg, samuti juba korduvalt kohatud laev.

rimg0986

Ametlikud asjatoimetused seljataga, võtsime endale sadamas poi. Sadamapoolne osa lahest on tihedalt erinevatele firmadele ja eraisikutele kuuluvaid poisid täis nii, et ankrukoha leidmine on raske kui mitte võimatu. Lähim hea ankrukoht on lahe teisel kaldal, aga nii kaugele linnast me minna ei tahtnud. Pealegi ei olnud poi kallis ning meil oli plaan siin ainult veidi ringi vaadata, varusid täiendada ja edasi teiste saarte suunas liikuda.

imgp2741

Ringi vaatama me peatselt läksimegi.

imgp2745

Elu on maalähedane ja ka kiriku ümber jalutavad sead.

rimg0999 rimg1002imgp2767imgp2746imgp2751

Suunaviidad, samal ajal, on ambitsioonikad.

imgp2750 rimg1007

Omapärase arhitektuuriga pangahoone.

rimg1010imgp2754 imgp2755

Kohe sadama kõrval oli turg ja toidupood. Turul kauplesid kohalikud, aga kogu muu toidukaubandus paistis hiinlaste käes olevat.

rimg1011 rimg1012 rimg1013

CocoNet väga kiire ei ole.

rimg1018imgp2758 imgp2760 imgp2762

Kellegi mereäärne maja kesklinnas.

imgp2764

Sisuka päeva lõpetas pidulik õhtusöök kokpitis.

rimg1051

Järgmisel päeval otsustasime ronida Vava’u saarestiku kõrgeima mäe Mt. Talon-i otsa. Oma 131 meetriga on see muidugi pigem jalutuskäik.

imgp2770

Ühtlasi nägime veel sigu, lilli ja kohalikke.

rimg1074 rimg1075 rimg1076imgp2780 imgp2788

Nagu sildilt lugeda saime virutasid kurjad naabrid Samoalt mäetipu ära ja nüüd on see lame.

imgp2801

Kuigi kõrgus pole suur on vaated tipust korralikud.

imgp2810 imgp2815 imgp2832 imgp2835 imgp2805rimg1114 rimg1131 rimg1142

Kuna mägironimisest jäi energiat üle, siis käisime Thoriga puu otsas mingeid laimi või mandariini laadseid sitruselisi hankimas.

rimg1147 rimg1161

Elektriliinidel rippusid tohutud ämblikuvõrgud.

imgp2858 imgp2862

Veel veidi äärelinnaelu.

imgp2876 imgp2882rimg1222

Lapsed on nagu ikka – lapsed.

rimg1186

Ja neile meeldib pildistamine kohe üliväga.

rimg1199 rimg1200 rimg1201 rimg1202 rimg1203 rimg1207 rimg1220

Üks moodsamat sorti piroog.